Ιστορία / Αφιερώματα

Seiko cal.5740C- Η πρώτη “ταχύπαλμη” μηχανή στην ιστορία της εταιρείας!

Όταν “σκαλίζει” κάποιος την ιστορία της Seiko κατά την κλασική εποχή (δεκαετίες ’50 – ’60), είναι τόσα τα επιτεύγματα που κυριολεκτικά δεν ξέρει ποιό να πρωτο-μελετήσει…

Γιατί η καλίμπρα 5740C είναι όμως σημαντική ?

Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’60 η πλειοψηφία των ρολογιών χειρός είχαν μηχανισμούς που λειτουργούσαν με 18000 παλμούς ανά ώρα. Κάποια λίγα,19800 και ακόμα λιγότερα 21600 ! Κάποιοι κατασκευαστές, στην προσπάθεια τους για βελτίωση της ακρίβειας των ρολογιών, ξεκίνησαν να διερευνούν την αύξηση της συχνότητας λειτουργίας των μηχανισμών ως μέσο επίτευξης του στόχου αυτού.

Η αυξημένη συχνότητα λειτουργίας κάνει τον μηχανισμό πιο “σταθερό”. Όταν ο τροχός του balance ταλαντώνεται γρήγορα, επηρεάζεται λιγότερο από τις αλλαγές θέσεις του μηχανισμού. Αυτό σε ένα ρολόι χειρός – που η θέση του αλλάζει συνεχώς, ανάλογα με της κινήσεις του χεριού- βελτιώνει θεαματικά την ακρίβεια, μιας και τα “positional errors” ελαχιστοποιούνται.

Το 1966 λοιπόν, η Girard-Perregaux λανσάρει την αυτόματη καλίμπρα 32Α, την πρώτη παγκοσμίως ταχύπαλμη μηχανή, που λειτουργούσε με τους “ασύλληπτους” για την εποχή 36000 παλμούς !
Η μηχανή αυτή ήταν εξέλιξη της AS1687/1688, η οποία με την σειρά της ήταν προϊόν συνεργασίας της GP με τις Doxa, Eberhard, Favre-Leuba και Zodiac.

Φαίνεται όμως πως και στην άλλη άκρη του κόσμου, οι Ιάπωνες δούλευαν σε κάτι αντίστοιχο. Λίγους μήνες μετά, το 1967, η Seiko παρουσίασε την πρώτη της “ταχύπαλμη” δημιουργία, με την μορφή της cal. 5740C :

Περιγραφή/Τεχνικά:

Η 5740C ήταν μια κουρδιστή μηχανή, χωρίς “complications” (ένδειξη ημερομηνίας ή ημέρας). Βασιζόταν στις 5740Α και 5740Β (18000bph & 19800bph, αντίστοιχα), οι οποίες, με την σειρά τους, βασίζονταν στην διαβόητη Seikosha cal.560 !



Η φωτό καταδεικνύει και τις ομοιότητες της 5740C με την πρόγονο της, αλλά στους έχοντες λίγες παραπάνω τεχνικές γνώσεις προκαλεί και απορίες για τον δρόμο που ακολούθησαν οι Ιάπωνες στην κατασκευή της…
Οι διαφορές της από τις “απλές” 5740 είναι επί της ουσίας τα γρανάζια με άλλη “σχέση μετάδοσης” και ενισχυμένη αντοχή, το “δυνατότερο” (πιο παχύ και σκληρό mainspring), το σκληρότερο hairspring του μπαλανσιέ, ο μικρότερος σε μέγεθος τροχός και οι λεπτότεροι σε διάμετρο άξονες !

Ίσως η ερώτηση που έρχεται αμέσως στο μυαλό είναι πώς έκαναν ταχύπαλμη μηχανή από μια “low beat”, χωρίς να μικρύνουν κατά πολύ τα εξαρτήματα του συστήματος διαφυγής ?

Και όμως το έκαναν !!! Μειώνοντας κατά 2/3 σχεδόν την διάμετρο των αξόνων, η συμπεριφορά του συστήματος διαφυγής στην αλλαγή κατεύθυνσης ήταν ίδια και ανώτερη σε σχέση με το αν είχε συνολικά μικρότερο μέγεθος.

Τεχνίτες ωρολογοποιοί που έχουν πιάσει στα χέρια τους την 5740C, έχουν να λένε για το πόσο καλοσχεδιασμένη και καλοφτιαγμένη μηχανή είναι. Μπορεί να μοιάζει “απλοϊκή” σε πρώτη ματιά, όμως μπαίνοντας στα ενδότερα της φανερώνει τον έξυπνο και αποδοτικό σχεδιασμό της.

Πολλοί από τους τεχνίτες αυτούς μάλιστα, τονίζουν πως η κίνηση του δείκτη δευτερολέπτων της συγκεκριμένης μηχανής, δείχνει και είναι ομαλότερη από άλλες υλοποιήσεις στα 36000bph, χωρίς κάποιο προφανή λόγο! Θέλοντας να εξηγήσουν αυτή την συμπεριφορά, δίνουν ως πιθανό λόγο τις αναλογίες αλλά και την ακρίβεια συναρμογής των εξαρτημάτων. Για εμάς τους υπόλοιπους, βλέποντας (και ακούγοντας) μια 5740C να δουλεύει, η μόνη εξήγηση που έρχεται στο μυαλό μας είναι….”Μαγεία” !

Πού τοποθετήθηκε ?

Σε πολλούς προκαλεί αίσθηση η επιλογή της εταιρείας να λανσάρει την μηχανή αυτή όχι σε κάποιο μοντέλο της Grand ή King σειράς, αλλά στην “ταπεινή” Lord Marvel σειρά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως, πως η “Marvel” οικογένεια ρολογιών ήταν το “άλογο” που κουβαλούσε όλες τις καινοτομίες της εταιρείας. Έτσι λοιπόν, η 5740C μπήκε στα LM5740- 8000, τα οποία έκτοτε κέρδισαν μια θέση ψηλά στην καρδιά των seikoφιλων.

Η “ανακάλυψη” της 5740C, με ώθησε σε ένα πολύμηνο “κυνήγι”, προκειμένου να προσθέσω στην συλλογή μου ένα τόσο σημαντικό κομμάτι της Ιστορίας της αγαπημένης μου εταιρείας. Έτσι κατάφερα και εγώ να γίνω περήφανος κάτοχος ενός πανέμορφου LM36000 ! (Θα μιλήσουμε για αυτό σε ειδική παρουσίαση) :

Γιατί λοιπόν τόσος “ντόρος” για τον συγκεκριμένο μηχανισμό ?

Κλείνοντας, θέλω να αναφέρω γιατί αυτή η καλίμπρα είναι άξια αναφοράς. Δεν είναι μόνο λόγο ιστορικότητας, ως η πρώτη ταχύπαλμη της εταιρείας, αλλά και το ότι αυτή η μηχανή “έλυσε” τα χέρια των μηχανικών της Seiko, ώστε να δημιουργήσουν τις θρυλικές μηχανές των διαγωνισμών χρονομετρίας και αργότερα τις “Hi beat” 61GS και 45KS, αυτών δηλαδή των μηχανισμών που ταυτίστηκαν με την Grand Seiko και την καθιέρωσαν ως μια από τις λίγες εταιρείες που κατασκευάζουν μηχανισμούς με 36000 παλμούς!

Σημείωση: Για το άρθρο χρησιμοποιήθηκε υλικό ( πληροφορίες και φωτό) από το πολύ αξιόλογο Blog:

Adventures in Amateur Watch Fettling ~ Restoration, modification and servicing of wristwatches

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *