Τα ρολόγια χειρός στην εποχή του smartwatch
Ακούω πολλές φορές την φράση “τί να το κάνω τα ρολόγια χειρός αφού βλέπω την ώρα από το κινητό ή τον υπολογιστή”, ιδιαίτερα από νεαρότερα άτομα, τα οποία έχουν και την μεγαλύτερη επαφή με τις σύγχρονες τεχνολογίες. Άλλη μια φράση που ακούγεται το ίδιο συχνά είναι : ” Με ένα smartwatch έχω τόσες δυνατότητες, που ένα κλασσικό ρολόι δεν θα μπορέσει ποτέ να μου δώσει” ….
Εν μέρει, και οι δύο παραπάνω φράσεις είναι απολύτως δικαιολογημένες. Ποιά η θέση του “απλού” ρολογιού λοιπόν σήμερα ?
Όπως έχει αναφερθεί, οι μηχανισμοί quartz έκαναν τα ρολόγια προσιτά σε πολύ κόσμο από την στιγμή που το κόστος τους μειώθηκε δραστικά. Πολλοί όμως παραδοσιακοί κατασκευαστές αντιμετώπισαν σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης, αφού οι δημιουργίες τους ( ως επί το πλείστον ακριβές κατασκευές) έπαψαν να έχουν λόγο ύπαρξης. Εκατοντάδες εταιρείες έβαλαν λουκέτο, σε μια περίοδο που ονομάστηκε και “η κρίση του Quartz”… To marketing όμως ήρθε να δώσει την λύση στα προβλήματα αυτά και να “αναστήσει” τα μηχανικά ρολόγια! Πώς επιτεύχθηκε αυτό ?
Πολύ απλά, τα μηχανικά ρολόγια επανήλθαν ως προϊόντα πολυτελείας. Πόσοι δεν έχουμε άραγε διαβάσει ή ακούσει πως “τα ρολόγια χειρός είναι το μοναδικό κόσμημα που χρειάζεται ένας άντρας” ? Αυτή, και άλλες, αντίστοιχου ύφους ατάκες, άρχισαν να κατακλύζουν τα διάφορα έντυπα και διαφημιστικές καμπάνιες και τα αποτελέσματα δεν άργησαν να φανούν : Από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 άρχισε να σημειώνεται μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις πολυτελών ρολογιών. Φυσικά, για να πετύχει το όλο εγχείρημα, σημειώθηκε και αντίστοιχη μεγάλη αύξηση στις τιμές. Έτσι, από εκεί που τα μηχανικά ρολόγια ήταν στα “αζήτητα”, το αγοραστικό κοινό στράφηκε πάλι σε αυτά και πλέον σήμερα η αγορά πολυτελών ρολογιών ανθίζει!
Κάπου εδώ πρέπει να τονιστεί ότι γίνεται σαφής αναφορά σε μηχανικά ρολόγια, γιατί τα Quartz απέκτησαν την “ρετσινιά” του φτηνού προϊόντος, άρα δεν θα μπορούσαν εύκολα να λανσαριστούν ως προϊόντα πολυτελείας…
Σε πολλές περιπτώσεις, το “καλό” ρολόι έγινε status symbol και αν συνυπολογιστεί και ο αριθμός των “αγνών ρομαντικών”, εύκολα καταλαβαίνει κάποιος γιατί τα ρολόγια καλά κρατούν στις αγοραστικές μας προτιμήσεις.
Σίγουρα η πληθώρα των smartwatch που κυκλοφορούν έχει εκτοπίσει τα “συμβατικά” ρολόγια σε πολλούς καρπούς, όμως για πολύ κόσμο το ρολόι είναι αναντικατάστατο. Είναι αυτή η “μαγεία” που κρύβει ο τρόπος λειτουργίας του, ο ήχος της μηχανής του, η “φροντίδα” που χρειάζεται, η ευκολία του να το φοράς χωρίς το άγχος της φόρτισης, του συγχρονισμού, των ρυθμίσεων, κτλ. Όλα αυτά ( και πολλά άλλα “ανεξήγητα” ) δίνουν στο ρολόι μια υπόσταση που κανένα “gadget” δεν μπορεί να υποκαταστήσει….